Nieuws

Workshop online samenwerken

Op dinsdag 2 maart gaven Robert de Vos en Casimir Morreau van leerstudio Tell William een ontbijtsessie over online samenwerken aan het Alumni Netwerk Newpublic. Robert (zelf één van de eerste Newpublic trainees!) en Casimir snappen als geen ander de nieuwe uitdagingen van dit online tijdperk. Wanneer is online samenwerken effectief? Hoe zorg je voor meer betrokkenheid in een online vergadering?

Zij namen alumni en trainees mee in hun praktische en slimme tips en oplossingen voor onder meer deze uitdagingen. Dat zij dit goed onder de knie hebben werd bewezen door het feit dat we met 41 mensen een interessante en interactieve sessie hebben gehouden. En dat om 8.30 uur ’s ochtends!

Workshop online samenwerken

Met handen in de lucht, verschillende break-outsessies en handvatten die makkelijk in de praktijk te brengen zijn, konden zowel alumni als trainees elkaar ontmoeten, ervaringen delen en ideeën uitwisselen. Zo benadrukte Casimir dat het belangrijk is om als het ware door het scherm naar de mensen te blijven kijken, in plaats van naar het scherm. Verbinding zoeken met de deelnemers!

Door middel van ‘opposite brainstorming’ werd de slechtst mogelijke online vergadering bedacht en werd iedereen wel geconfronteerd met iets waar hij of zij zich wel eens schuldig aan maakt. Lees jij ook wel eens stiekem je mail tijdens een vergadering? Naast de confrontatie liet het vooral zien welke factoren het online samenwerken wel of niet effectief maken.

Duidelijke ingrediënten

Zoals elk succesvol recept heeft ook succesvol online samenwerken een aantal belangrijke ingrediënten. Robert en Casimir geven ons er drie. Zo begint een effectieve meeting het het stellen van een duidelijk doel. Deel dit vooraf met de deelnemers, laat ze aanvullen en zo kan iedereen zich goed voorbereiden. Daarnaast bepaal je welke resultaten de meeting heeft en wat je nodig hebt omdat te bereiken. Neem je een besluit of wil je toewijding? Spreek het uit! Een meeting is effectief als je dat resultaat bereikt. Ten derde denk je na over de structuur. Hoe deel je de meeting in? Hoe wil je dat de interactie verloopt? Zulke vragen helpen je om de juiste structuur te vinden.

Met dit recept gaan wij effectiever en met meer plezier online samenwerken. Wat doe jij om online samenwerken effectief te maken?