Expertise

Zo vinden we de pioniers van morgen

Je bent overheidsorganisatie en zoekt per direct jonge mensen die zichzelf goed kennen, die komen met frisse ideeën en nieuwe wegen durven in te slaan. Die verbindend en inspirerend zijn. Die je om een boodschap kan sturen, hoe lastig die ook is. Die de verandering kunnen inzetten en doorzetten waar de organisatie om vraagt. Of nodig heeft. Zulke pioniers zijn dun gezaaid. Toch lukt het Newpublic elke keer weer die te vinden voor uiteenlopende overheidsorganisaties. Rebecca van de Lagemaat, aanvoerder bij Newpublic, onthult het geheim van de smid, in 8 tips.

#1. Weet waarnaar ze op zoek zijn

De pioniers die wij zoeken zijn van een generatie die niet zoveel waarde hecht aan bezit en status. Maatschappelijke relevantie, milieu en collectivisme zijn belangrijker zijn dan individualisme en hedonisme. Ze zijn zelfbewust en nemen emoties en emotionele intelligentie serieus. In het artikel ‘Jong talent, de smeerolie in de verandering’ zei mijn collega Tiemen hierover: “Deze generatie stelt zichzelf vragen als: waarom wil ik dit, wie ben ik zelf en wat heb ik toe te voegen? Het is een zelfbewuste, autonome generatie die wars is van hiërarchie.”

#2. Geef flexibiliteit

Jonge, net afgestudeerde talenten willen doorgaans ontdekken wie ze zijn en wat ze leuk vinden. De meeste mensen die bijvoorbeeld geschiedenis hebben gestudeerd, hebben niet de ambitie om leraar te worden. Wat ze dan wel willen, weten ze vaak nog niet. Ook in meer praktische zin zijn deze mensen op zoek naar flexibiliteit. Bijvoorbeeld als het gaat om de startdatum en duur van de opdracht.

#3. Bied ruimte voor ontplooiing

Talent vinden is talent aantrekken. En dat doe je in eerste instantie met een aanbod dat naadloos aansluit op de vraag. Die vraag zou je – even kort door de bocht – kunnen samenvatten als: ik wil ruimte om mezelf te kunnen ontplooien binnen een overheidsorganisatie.

Als overheidsorganisatie geef je jong talent de kans om maatschappelijk relevant werk te doen. Met een traineeship geef je hen bovendien de ruimte om zich te ontwikkelen. Door hen een ontwikkelprogramma te laten volgen, leren ze zichzelf beter kennen. Door hen aan meerdere opdrachten te laten werken die goed aansluiten bij hun profiel, geef je hen de kans te ontdekken waar hun kracht ligt en wat wel en niet leuk vinden. En door hen de ruimte te bieden om te pionieren, om daadwerkelijk veranderingen in gang te zetten, kunnen ze hun creativiteit kwijt en autonoom werken. En als je tot slot ook nog kan aansluiten bij de behoefte aan die praktische flexibiliteit, dan heb je een aanbod dat ze eenvoudigweg niet kunnen weigeren.

#4 Weet waar je moet zoeken

Met een aantrekkelijk aanbod alleen red je het niet. Je zult de doelgroep moeten weten te vinden. Door slim campagne te voeren en de juiste social media kanalen te zetten. Omdat ‘gewoon’ campagne voeren kostbaar is, investeren wij vooral in mond-tot-mond reclame. Hoe dat zit, lees je in de volgende twee tips.

#5 Blijf in contact

Bij Newpublic is elke kandidaat even belangrijk, ongeacht of die wordt geselecteerd of niet. Daarom geven we kandidaten die we niet selecteren altijd iets mee waar ze van kunnen leren. En blijven we in contact. Ook met alumni. Om die reden hebben we een alumni netwerk en organiseren we regelmatig alumni bijeenkomsten. We zijn actief op social media en organiseren bijeenkomsten zoals de Sneak Preview waar potentiële kandidaten kunnen kennismaken met onze organisatie, opdrachtgevers en andere kandidaten.

Dankzij dit soort activiteiten houden we de positieve ervaringen die kandidaten, trainees en alumni met ons hebben levend. En vaak zijn ze zo enthousiast dat ze die ervaringen delen met anderen en bereid zijn ons te helpen om onze boodschap over te brengen. Bijvoorbeeld door hun verhalen te vertellen in video-interviews of artikelen die we op de site plaatsen. Of tijdens bijeenkomsten die we organiseren. In die zin zijn het onze ambassadeurs.

#6. Zorg voor een eigen geluid

Dat we daarbij een eigen geluid én smoel hebben, draagt bij aan het enthousiasme waarmee ons verhaal wordt doorverteld en beklijft. We hebben van ons bedrijfspand een home base gemaakt, geïnvesteerd in een eigen stijl en heldere, aansprekende boodschap. Daarin zeggen we: het draait om jou, jij bent de pionier van morgen.

#7. Doe het vanuit je hart

Als de werkelijkheid iets anders laat zien dan wat je voorspiegelt, is het snel gedaan met die mond-tot-mond reclame. Wat we beloven, moeten we dan ook waarmaken. Elke dag, voor iedere trainee en iedere opdrachtgever. Eerlijkheid en betrokkenheid zijn daarom belangrijk in onze manier van werken. Door oprecht te willen begrijpen wat hun motieven en behoeften zijn en door er alles aan te willen doen om daarop aan te sluiten, hebben we duurzame relaties weten op te opbouwen en een goede naam weten te vestigen.

#8. Maak er je werk van

Zou de smid uit de introductie het geheim weten als hij – of zij – niet smid van beroep was geweest? Waar de meeste organisaties – en onze opdrachtgevers dus ook – pas op zoek gaan naar nieuwe krachten als er vacatures vrijkomen, is het vinden van jong talent ons dagelijkse werk. Met vallen en opstaan, door te blijven geloven, door te blijven pionieren zijn we er goed in geworden. We maken er serieus werk van.

RUBRIEKEN